Tuesday, October 4, 2011

take 151: perampuan. adab. persekitaran.

salam satu malaysia!
okay hari ni saya dah belajar satu benda. eh tak. banyak benda sebenarnya.

perkara pertama:

KITA SEBAGAI PEREMPUAN YANG DICIPTAKAN DENGAN SIFAT MALU, ELOKLAH JIKA MENGEKALKAN SIFAT ITU DI TEMPAT DAN MASA YANG DIPERLUKAN.
 perempuan di luar sana, ingatlah. janganlah kamu berjimba dan bergedik sakan apabila ternampak sekumpulan lelaki. sesungguhnya kaum kaum lelaki tidak akan tertarik langsung dengan perangai kamu yg gedik itu. yg gedik, buat stok geli geli boleh la. nak buat bini, rasanya tidak mungkin. jika mahu menjadi attention seeker, buat dengan cara yg betul.

biar lelaki kenal kamu dgn cara yg mcm ni : weh kau kenal tak si polan si polan tu? -ohh yg baik sopan tu eh? haaaa yang tu la..perghh dah lama kot aku usyar dia. 




jangan biar lelaki kenal kmu dgn cara yg mcm ni: weh kau tau tak budak tu. alaaa si polan tuu. -ohh yg gedik tu. apesal minah tu?




yang kedua: 
KALAU MENEGUR ATAU BERTANYA, BIARLAH BERPADA PADA.
yang ini lelaki boleh baca, perempuan pun boleh baca. wahai kawan kawan sahabat handai musuh musuh dan teman sepermainan, ingatlah. kadang kala soalan dan pertanyaan kita mampu membuatkan orang lain rasa annoying dgn sikap kita sendiri. kalau ada sebarang pertanyaan, tanya dengan penuh ikhlas dan rasa ingin tahu. bukan dengan niat untuk memberitahu umum bahawa diri sendiri tahu segala-galanya. DON'T ACT LIKE YOU KNOW EVERYTHING UNLESS YOUR NAME IS GOOGLE.


yang last but not least,
RESPECT EVERYONE AROUND YOU AND YOURSELF, ONLY THEN YOU'LL GAIN RESPECT FROM THE OTHERS.