Thursday, December 9, 2010

take 81: nak jadi 5 tahun balik, boleh kan? pleaseee.

salam satu malaysia.
oooo. dulu, waktu sy 5 tahun. besttt sgt.
knp 5? knp bukan 6?
ehh suka hati laaa.

okey. rasa nak jadi mcm 5 tahun balik.

waktu 5 tahun,
pilihan yg paling susah nk buat: ikut mama pergi pasar malam ke, duduk rumah tgk kartun?
masalah yg paling besar: tak dapat capai keropok atas rak dapur yg paling tinggi.
kesedihan yang paling teruk: kena tinggal rumah pengasuh.
kegeraman yang paling dasyat: berebut mainan dengan adik.

cara nak atasi masalah pon senang sangat.
merajuk 3 minit. lepas tu ayah pujuk.
menangis mcm org gila. nnti mama dtg tepuk2 belakang.
buat muka sedih. nnti dapat la ape yg dihajatkan.

bila dah 19 tahun, hidup ni mcm susah sangat.
pilihan yg paling buat: nak pilih siapa. apa. bila. keputusan yg besar besar sangat.
masalah yang paling besar: kena fikir perasaan org atas segala tindak tanduk kita.
kesedihan yang paling teruk: macam macam dah. tah tak mampu nk listkan.
kegeraman yang paling dasyat: tak depat nk expresskan perasaan.

sekarang, cara nak atasi semua masalah pon dah berbeza.
bercakap secara matang dengan mama.
banyak2 doa. mintak petunjuk.
cerita dengan kawan2 rapat. :)
yang paling last, menangis sorang2 dalam bilik.

tapi, disebalik semua masalah2 itu, saya bangga.saya dah banyak berubah.
tak percaya? tanya mama..
heee.
dah jadi matang. kuat. segala pengalaman buat saya matang.
pengalaman adalah guru yang terbaik. saya setuju sangat2.
sekarang, dah boleh buat keputusan sendiri. ikutkan otak. bukan ikutkan perasaan. tahniah.
saya bangga dengan diri saya.
saya boleh berdiri tegak dengan satu senyuman yang manis.
:)
 terima kasih pengalaman lalu!