Wednesday, November 10, 2010

take 55: kalau dah takdir~

salam satu malaysia.
ini, adalah ulasan untuk hari ini. post ini dijangka akn panjang meleret macam esei budak degree yg dah last semester nak hantar dekat lecturer in order nak dapat a++.

okey. mcm biasa, rutin harian sama. takpayah tulis la. boring~

sampai pukul 8 malam, semuanya normal.
tba2, dlm pukul 8.30, ada seorg kawan text.

___: nabilah, :((
serius. itu shj.
sebab agak risau, say terus call.
saya: _____, knp ni sayang? awk ok?
___: no im not.
saya: wht happened?
___: *menangis* betul2 menangis. takda apa2 perkataan yg keluar. hanya menangis.


lebih kurang 10 minit,

__: nabilah, sy rasa sgt lega. terima kasih, syg.
saya: ok, takpe, knp awk nangis? tknk share dgn saya?
__: emm.. sebenarnya, yada yada yada yada yada yada.

ok..ade masalah keluarga. walaupun sy tkboleh tolong, sy boleh nasihatkan. at least, ringan jugak beban awk.
kan? kan? hehe


dlm pukul 10.30, benda yg sama brlaku. tp, kali ni, intronye lain. orgnya pon lain.

___: sayang, awk pernah tk rasa nak menangis sampai tknk turun dari katil untuk satu minggu?
saya: emm..jujurnya, pernah. knp syg?
___: awk, yada yada yada yada yada.
saya: awk, waktu sy ade problem mcm ni dulu, memang 2 hari sy tk keluar bilik. nasib baik hujung minggu.
        hari khamis petang saya balik bilik, terus menangis. dgn baju kurung. lepas tu, tertidur. terjaga pukul 2
        pagi, menangis lg. lepas tu tidur. lepas tu jaga. lepas tu tidur. sampai la sy terjaga pukul 5, hari ahad.
        terus siap pelan2, pergi kelas. tk makan, tk minum. tk solat jugak. betapa patahnya hati saya. tp, sy
        sedar, byk mana pun air mata, benda yg nk jadi, akn jadi jugak. kan?
___: hmmm.betul. terima kasih, sayang.
saya: sama2..


hmm..
ade lg sorang yg cerita masalah. tp, mcm malas nk tulis. hee

tp, berdasarkan ape yg sudah diceritakan,
ade bebrapa iktibar yg sy boleh cedok2.

- kita boleh berusaha nk dapatkan sesuatu. semua kita boleh cuba. tp, at the end of the day, kalau rezeki kita,
   mmg kita akn dapat.

- kita mmg merancang segala-galanya. semua kita boleh rancang. tp, jangan pernah lupa, Allah juga ada perancanganNya untuk kita. dan, perancangan Allah itu adalah yg paling baik untuk kita.

-kalau parents ada masalah, adalah lebih baik untuk kita biar mereka yg selesaikan masalah mereka sendiri.
  kita sebagai anak, berdoa supaya apa yg terbaik untuk keluarga kita, kita dapat. kalau yg terbaik ialah
  berpecah, then, nk buat mcm mana? kalau yg terbaik adalah untuk stay sebagai satu family, then usahalah.
  memang satu family, tapi, masalah parents itu, masalah dlm kelambu mereka. kita sbg anak, takde hak untuk
  masuk campur hal dlm kelambu mereka. kan?

-yg ni yg paling best. kita tkboleh nk control semua benda. kadang2, perasaan sendiri pon kita tkboleh control. inikan pulak hati org. lagi la.. mcm sy. with my previous one, semua sy buat. assignment si dia pon sy pernah buat. selagi boleh tolong, sy tolong. mcm2 sy but semata2 nk jodoh kteorg kekal. tp, sy tkboleh control hati dia. walau ape pon yg saya buat, kalau hati dia bukan untuk saya lg, kena lah redha. kan? menangis 2 hari mcm org gila, lepas tu 2 minggu direct mimpi dia je. akhirnya sy lupa jugak dgn dia. sbb, sy tau, Allah sedang mengatur sesuatu yg lebih baik untuk saya. kan?

ok.sekian terima kasih.

lastly,
have faith in Allah. no matter what happened. ingat, Allah tkkn uji kita dgn dugaan yg kita tk mampu nk tanggung. :)